04 Januari 2009

Solat di Madinah

Ada hadis mengatakan kalau seseorang solat 40 waktu berturut-turut di Masjid Nabawi dijamin syurga. Maka seboleh-bolehnya pihak TH uruskan supaya semua bakal haji boleh lakukan solat jamaah 40 waktu di Masjid Nabawi. Ada yang mengatakan hadis ni dhaif, dan ada yang mengatakan ianya tak terhad kepada Masjid Nabawi semata-mata. Jamaah Indonesia juga sependapat dalam hal ini, mereka juga mengejar 40 solat di Masjid Nabawi.

Oleh kerana kapalterbang kami terlewat sehari, pihak TH menambah satu hari untuk kami di Madinah agar kami dapat 40 waktu di Masjid Nabawi.

Hotel kami cuma terletak di belakang Masjid Nabawi. Hotel Anwar Movenpick ni ada 2 bangunan yang bersambung. Bagi jemaah pakej, kami diletakkan di bahagian hadapan, manakala bagi jemaah muasasah ditempatkan di bangunan belakang. Pada setiap waktu solat ketika azan, iqamah dan solat itu sendiri, pembesar suara dari masjid disambungkan terus ke hotel, jadi kami boleh dengar imam solat jika kami buka pintu bilik.

Hotel bagi jemaah pakej-pakej swasta pun berdekatan dengan masjid. Yang kesiannya jemaah Indonesia. Suatu ketika masa saya tak dapat solat, saya turun untuk melihat gelagat manusia. Saya terlihat ramai jemaah Indonesia yang masih berlari walaupun imam sudah ditahiyyat akhir. Rupa-rupanya mereka tinggal satu batu dari Masjid.

Pada waktu solat semua perniagaan diwajibkan tutup termasuk yang berniaga di jalanan.

2 ulasan:

Unknown berkata...

kak wani, maknanyer kakwani berada di madinah selama 8 hari lah yer..

Salwani berkata...

ya. untuk dapatkan 40 waktu