09 Januari 2009

Laban

Penjagaan kesihatan amat penting bagi mempastikan kita dapat mengerjakan haji dengan sempurna sekurang-kurangnya bertaraf makbul. Kalau dapat haji mabrur Alhamdulillah, itulah impian setiap muslim. Ada 4 tahap haji mengikut kata ustaz. 1) Mabrur 2)Maksus 3)Makbul 4)Mardud - tertolak.

Pihak kerajaan Arab Saudi menetapkan semua jemaah haji wajib mengambil suntikan miningitis. Bagi rakyat Malaysia, suntikan ini diberi secara percuma. Saya ada dengar jemaah yang terpaksa bayar untuk mendapatkan suntikan ini, saya tak pasti kenapa, mungkin mereka yang dalam senarai menunggu. Tapi mak sayapun dalam senarai menunggu, tapi dapat suntikan percuma.

Jika kita hadiri kursus-kursus haji Intensif atau Perdana, akan ada klinik2 yang menawarkan suntikan anti-selsema dan anti-pneumonia. Pada pandangan saya tak perlu. Sebulan selepas ambil suntikan anti-selsema saya dan suami dapat selsema. Saya tanya doktor di klinik yang saya kunjungi, beliau memberitahu bahawa selsema ni disebabkan oleh pelbagai virus. Mungkin yang kita dapat tu adalah untuk melawan virus A, tapi yang serang kita virus J atau P atau S.

Saya, suami dan mak memang ambil kedua-dua suntikan, bukan murah tu RM140 seorang. Tapi mak dan suami memang teruk kena batuk di sana. Selsema pun dapat juga walaupun dah suntik.

Sebelum berangkat Kak Ani, kakak Sahar jiran saya menasihatkan saya meminum laban setiap hari. Ini adalah petua saudara Kak Ani yang menetap di Mekah. Dengan meminum laban mereka dapat menghindari dari terkena demam, batuk dan selsema.

Masa di Madinah saya tak jumpa laban ni, tak cari pun. Tapi bila di Mekah saya terjumpa laban di kedai runcit di bawah hotel, jadi saya mula minum laban. Bukanlah setiap hari, 2 atau 3 hari sekali. Saya ada juga batuk dan selsema, tapi tak lah teruk sangat. Saya suruh mak minum laban, tapi dia tak nak sebab laban ni tak sedap, maklumlah yoghurt susu kambing, manalah sedap. Pulak tu bukan ada perisa apa-apa, plain saja. Kalau yoghurt ada juga perisa strawberi ke, mangga ke, ni tidak, memang plain punya susu masam. Saya telan je sebab saya ingat dia adalah ubat saya. Mak saya teruk kena demam dan batuk. Kalau batuk sampai terkencing menyebabkan mak saya tak berani nak pergi Masjidil Haram. Mak saya kerap demam. Demam yang paling teruk ialah selepas balik dari masyaer. Kak Bariah, suaminya dan suami saya juga demam dan batuk.

Ada juga saya batuk sikit-sikit, sakit tekak. Tapi saya cepat-cepat minum laban dan cari garam untuk gargle dan ..... Fisherman's Friend. Petua Fisherman's Friend ni saya dapat dari Pharmacist di Diamond Square Bangi. Dia nasihatkan saya beli satu paket Fisherman's Friend, lepas tu potong kecik2. Bila nak ke Masjid, ambil satu dan hisap, sampai di masjid kumur dengan air zam-zam dan telan. Itu amalan dia menyebabkan dia tak batuk. Saya lak... he he he ambil Fisherman's Friend kalau tekak saya perit saja. Belen Fisherman's Friend yang saya bawa, saya beri pada rakan jamaah yang duduk di sebelah saya semasa penerbangan pulang. Dia kata setiap hari dia makan antibiotik tapi batuk dia tak baik-baik. Lepas makan Fisherman's Friend yang saya bagi, perit tekak dia makin berkurang.

Sesekali saya terfikir, mungkin Allah tak beri demam, batuk dan selsema kepada saya supaya saya dapat jaga mak sebab mak saya pernah suatu ketika 3 hari tak bangun sebab demam. Kalau Allah berikan demam kepada saya juga, siapalah nak jaga kami agaknya sebab suami sayapun tak larat disebabkan demam sekembali dari masya'er, Kak Bariahpun asyik terbaring demam, tapi sekurang-kurangnya Kak Bariah larat nak ke Dewan Makan, mak saya memang tak bangun berjalan, bangun cuma untuk solat, kemudian sambung baring. Alhamdulillah bila nak balik dah boleh bangun, itupun terhoyong-hayang.

Cuaca di Madinah sejuk sangat. Jam 10 pagi saya masih boleh pakai sweater yang dibekalkan TNB. Sweater tu kalau pakai kat ofis memang sweat. Tapi di Madinah tak sweat. Jadi saya beli madu di Bin Daud kononnya untuk memanaskan badan macam saya buat kat Malaysia. Sekali je saya makan madu tu. Esoknya iaitu hari ke-3 di Madinah naik satu ulcer dalam mulut. Pada hari terakhir di Madinah saya rasa ulcer tu dah sampai ke tekak. Nak menelanpun sakit, kebas satu mulut. Akhirnya saya mengalah, saya pergi ke klinik untuk dapatkan ubat. Selepas 3 hari di Mekah baru tekak saya elok. Hmmm... pandai-pandai je jadi doktor itulah padahnya.

Satu lagi cara jaga kesihatan di Mekah ialah dengan memakai purdah. Kalau pakai penutup muka yang lebut tu, bila kita bernafas penutup tu tertarik masuk ke dalam mulut atau hidung. Kalau guna jenis yang keras tu mulut dan hidung kita berpeluh. Ada seorang kawan yang buat purdah sendiri. Jadi saya beli kain putih yang nipis 5riyal 1meter. Saya potong panjang 1 1/2 kaki untuk tali dan 8 inci lebar x 12 inci tinggi untuk purdah. Saya boleh dapat 6 purdah kalau tak silap. Saya sedekahkan pada 2 orang kawan, buat untuk mak 2 dan 2 untuk saya. Ada lagi lebih kainnya. Bila kita pakai tutup muka macam tu tak de lah kita tersedut habuk atau virus-virus yang berterbangan di udara.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam...
nak bagi pendapat ni... kalau tak ada sesiapa tak boleh nak telan laban sahaja. boleh modified sket...

caranya:
campurkan laban dengan jus buah (mango ke,strawberry ke)...
gocang .. dan sedap rasanya...


_affai.81@gmail.com_