01 Januari 2009

Ziarah Madinah

Kami dibawa berziarah disekitar Madinah oleh pakej kami iaitu Tabung Haji Travel & Tours. Ziarah dikendalikan oleh mutawwif yang juga pelajar2 dari Universiti Madinah. Kami dibawa melawat Masjid Quba', Masjid Qiblatain, Masjid Tujuh dan medan Uhud dimana berlakunya peperangan Uhud.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud sesiapa yang solat 2 rakaat di Masjid Quba' pahalanya sama seperti mengerjakan umrah. Masjid Quba' adalah masjid pertama yang didirikan dalam sejarah Islam untuk dilakukan solat di dalamnya mengikut ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.

Destinasi kedua ialah Masjid Qiblatain. Pada permulaan Islam, orang Islam solat mengadap Masjidil Aqsa. Perkara ini menjadi ejekan Kaum Yahudi Madinah seolah-olah Islam tak ada kiblat sendiri. Perkara ini menimbulkan kesedihan kepada Nabi Muhammad s.a.w. Baginda selalu melihat ke langit kalau-kalau turun firman dari Allah mengarahkan baginda menukar arah kiblat ke Masjidil Haram. suatu hari sewaktu solat zohor, selepas 2 rakaat, maka turun perintah dari Allah agar menukar arah kiblat ke Masjidil Haram. Pada masa tersebut Rasulullah sedang solat di masjid ini. Perkara ini ada dinyatakan dalam Al-Quran. Maka solat zohor baginda pada hari itu, 2 rakaat mengadap Masjidil Aqsa dan 2 rakaat lagi mengadap Masjidil Haram.

Pada masa tak boleh solat, saya baca Quran Terjemahan dan memang berjumpa dengan ayat yang menceritakan perkara ini. Sedih rasanya rasul kita dihina oleh Yahudi. Sampai sekarangpun Yahudi sentiasa menghina Islam. Tapi Allah memang menjanjikan neraka jahannam untuk Yahudi Laknatullah. Banyak sekali ayat2 dalam Al-Quran yang menceritakan perkara ini. Semasa turun saya berjumpa dengan kawan semasa di SMTT, Wan Rosnani, tapi tak sempat tanya dia KT berapa dan hotel mana, dia terus berlari ke rombongannya. Sehari sebelum bertolak ke Jeddah baru berjumpa Rose.

Destinasi kami seterusnya ialah Masjid Tujuh. Semasa peperangan Khandak, tentera Islam dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Setiap panglima Islam mendirikan solat jamaah di lokasi masing-masing. Terdapat 7 lokasi semuanya, sebab itulah dipanggil Masjid Tujuh.

Seterusnya kami ke medan Peperangan Uhud. disini terdaptnya perkuburan Uhud. Salah satu jasd yang dikebumikan di sini ialah jasad Saidina Hamzah Singa Allah. Perkuburan asal shuhada Uhud terletak dilokasi dimana didirikan masjid di medan berkenaan. Pernah terjadi satu banjir besar dan semua mayat2 para shuhada timbul. Dikatakan bahawa mayat2 tersebut masih utuh dan darah segar masih mengalir dari luka mereka. Pemerintah pada waktu itu kemudiannya memindahkan jasad2 berkenaan ke lokasi sekarang. Tiada nesan, hanya pagar.

Kami sepatutnya pergi ke Pasar Tamar, tapi memandangkan pemandu kami baru 3 hari sampai dari Indonesia, banyak kali kami tersasar menyebabkan kami terlewat. Jadi mutawwif cuma menunjukkan arah ke Pasar Kurma. Nasihat saya tak perlu beli kurma dalam bas.

Tiada ulasan: