10 Januari 2009

Kehilangan Warga Emas

Sesiapa yang bawa orang tua kenalah berhati-hati. Orang tua kita mungkin akan extra sensitif semasa di Tanah Suci. Dugaannya memang besar jika bawa orang tua.

Antara masalah orang tua ialah mereka tak boleh duduk diam. Semasa di Klinik TH di Madinah ada seorang tua yang diiringi saya rasa oleh adiknya. Adiknya hantar kakaknya ke klinik kemudian dia pesan "Kalau dah siap kau jangan pergi mana-mana, kau duduk je sini", Kakaknya jawab "Kau jangan lama-lama" "Yelah kau jangan pergi mana-mana" "Kau jangan lama!" Kami gelak tengok gelagat mereka. Tak berapa lama selepas adiknya tinggalkan makcik tu, dia dah bangaun berjalan, tengok sana tengok sini. Saya dok risau takut kejap lagi dia tinggalkan klinik. Mak saya kata "Hmmm... macam perangai aku je".

Mak saya sendiri 2 kali tersesat. Dah lepas 3-4 jam baru balik ke bilik dengan keadaan berpeluh-peluh. Saya memang tak cari sebab dia memang peramah, dia pandai membaca dan dia pandai berbahasa Arab. Kat Malaysia pun dah banyak kali kita orang 'kehilangan' dia. Dia selalu pesan "Kau jangan cari aku", jadi bila dia hilang, dalam hati tu risau juga, tapi kena tunggu dulu, 3-4 jam kalau tak balik baru boleh cari. Jadi, kedua-dua kali tu ada orang yang bawa mak saya balik ke bilik. Lepas tu nak ke mana-mana mak saya memang tunggu saya. Kalau saya tak solat, dia memang tak akan pergi ke mana-mana kecuali kedai-kedai di bawah hotel.

Sebagai balasan, saya memang banyak kali Allah bagi orang tua yang tersesat. Sekali tu saya jumpa seorang makcik dari pakej saya di Hassan Khazindar, saya bawa balik ke hotel. Sekali tu pulak makcik Pakistan datang pegang tangan saya beritahu dia sesat. Nasib baik dia bawa kad pengenalan haji. Saya serahkan dia kepada sepasang anak-beranak dari Pakistan. Makcik tu bercakap dengan saya macam itik dan ayam, tapi Alhamdulillah anak-beranak tu boleh berbahasa Inggeris. Makcik tu cakaplah "rore rore rore" saya balas balik "Oooo makcik sesat ya? Makcik Pakistan ke? Nanti kita cari orang Pakistan." Saya pegang tangan dia jangan bagi dia lari sementara saya cari orang Pakistan. Bila saya nak tinggalkan dia saya cakap "Ma ji, ba bai" Bukan main seronok lagi dia bila kita panggil dia Ma ji.

Ada sekali tu pulak ada seorang makcik dari Hotel Sevilla Barakat, yang baru sampai mengadu dia dah kehilangan anak dan menantu dia lepas tawaf. Saya call petugas haji di hotel saya tanya kat mana Sevilla Barakah, tapi saya tak boleh imagin kat mana Sevilla Barakah. Lepas tu saya cari muslimat yang di telekongnya tertulis "Malayziya". Alhamdulillah tak lama terjumpa orang yang nak balik ke Sevilla.

Di Mina ada seorang makcik yang tak bawa gelang TH dan tak bawa kad pengenalan haji yang dibekalkan TH masa pergi ke bilik air, jadi kami tak tahu dia di khemah mana. Dia pun tak tahu dia di khemah mana. Payah juga tu. Pulak tu dia ada kencing manis, dah menggigil dah. Dia kata khemah dia dekat je dengan bilik air. Saya bawa dia ke pajabat TH, orang TH kata makcik ni mungkin muasasah. Alamak, takkan muasasah termasuk ke kawasan pakej. Rupa-rupanya belakang khemah saya ialah khemah muasasah, ada antara jemaah muasasah yang bertuah tinggal di kawasan pakej. Tak lama kemudian saya terjumpa seorang jemaah muasasah. Muslimat tu tanya makcik rumah apa, kerusi ke, meja ke, kipas ke. Ooooo rupa-rupanya meja, kerusi dan kipas masih digunakan. Makcik tu rumah kerusi. Alhamdulillah senang je cari khemah makcik.

Jemaah yang paling famous di Maktab kami ialah Pakcik Daud. Pakcik Daud hilang sebanyak lebih 20 kali. Ada sekali tu Pakcik Daud hilang selama 4 jam. Seramai 30 orang jemaah yang tinggal sama hotel dengan pakcik buat skuad mencari untuk cari pakcik Daud. Pakcik ditemui 4 km dari hotel. Di Arafahpun pakcik daud pernah tersasar. Pakcik ni dikatakan berumur >80 tahun. Sayapun tak kenal yang mana satu pakcik Daud, cuma kenal nama. Dia bukan satu hotel dengan saya.

Satu lagi jemaah yang famous ialah Makcik Ani. Makcik Ani ni cuma tahu 2 benda, nombor KT dan nombor bilik di Mekah. Yang lain dia tak tahu. Semasa di Arafah, masa anaknya tengah mengemas barang, Makcik Ani keluar untuk berwudhu. Bila dia dah siap berwudhu, orang dah memenuhi pintu khemahnya sebab bahagian depan khemah makcik Ani digunakan untuk menghidang. Beliau cuba cari ruang untuk masuk, tapi tak dapat. Akhirnya dia terjumpa pintu khemah, tapi khemah sebelah. Dia tanya ada tak anak dia nama sekian-sekian kat khemah tu, orang dalam khemah kata tak dak. dia pergi ke khemah sebelah pulak, sampai ke khemah depan sekali. Orang kat khemah depan tanya "Makcik ni Muasasah ka" "Ya muasasah" Habis! Makcik Ani diserahkan kepada petugas katering hotel yang ditugaskan sebagai petugas kebajikan Masya'er. Petugas katering berkenaan bawa makcik Ani ke muasasah. 2 jam kemudian siaraya di Maktab 86 tak putus2 panggil Makcik Ani dan siaraya di muasasah berkenaan tak putus2 panggil anak makcik Ani. Dua2 pun tak dengar. Alhamdulillah berkat usaha Tn Hj Jaafar, ketua pakej Delima, makcik Ani berjaya ditemui dan dihantar ke khemah semasa di Mina.

Masalah orang tua ni ialah dia orang dah tak nampak nak tengok peta. Kalau kita perkara pertama yang akan kita buat setelah tiba di satu tempat baru ialah tengok peta, kita ni kat mana, masjid kat mana, macamana nak balik. Sebelum berangkat ke Mekah, pihak THTS dah beritahu pintu mana yang kita mesti gunakan dan macamana nak balik ke hotel. Tapi orang tua dia tak ingat. Suruh pakai gelang dia rimas, suruh pakai lencana dia tak nak. Bila kita sendiri dah tua nantipun agaknya kitapun tak ambil kisah, lebih-lebih lagi kalau ada pengiring ke Tanah Suci. Mak saya sendiripun bila kita tunjuk peta dia tak nak tengok, peta tu halus sangat, dia dah tak nampak. Kalau kita, katakan kalau orang kata pintu 46, kita boleh compute, "Oooo agaknya yang mengadap ke Masjid Kuching kot", sebab pintu kita pintu 1 dan last sekali pintu 80 lebih. Orang tua dia tak nak compute, letih nak compute, ikut je orang muda.

Moral of the story, mak ayah kita memang teringin nak pergi haji. Tapi kalau mereka dah sampai ke tahap nyanyuk, mereka dah tak wajib menunaikan haji sebab mereka tidak termasuk golongan layak. Tapi kalau ingatan mereka masih elok, bawalah mereka ke Mekah. Berikan mereka peluang untuk mengerjakan haji sebagaimana mereka berikan kita peluang untuk ke sekolah, untuk belajar tinggi dan untuk menikmati kehidupan ini. Kita mungkin tinggal berasingan dengan orang tua kita, jadi ini sajalah masanya kita boleh mendekatkan diri dengan mereka. Banyakkan bersabar dengan orang tua. Berdoalah kepada Allah agar kita mampu menahan kesabaran dan boleh menjaga mereka selama di Tanah Suci. Ada ketika mereka menguji kita seperti seorang hamba, tapi kita juga pernah jadikan mereka hamba masa kita bayi.

4 ulasan:

kakyong berkata...

kak wani,
suka baca tulisan kak wani.. sentiasa ada 'hikmah disebalik cerita..'.. :)

nurdiyanah berkata...

Salam Salwani, kenal dengan ustaz sapawi ke???, Yang Berbahagia ustaz Sapawi memang selalu mengajar disurau tempat saya tinggal-Ampang

Salwani berkata...

Kenal. Dua pupu saya. Mak dia dan mak saya sepupu. Saya baru kenal dia last year bila saya attend kursus haji yang ustaz mengajar. LOL. Dah banyak kali juga saya ziarah ke rumah ustaz

googler berkata...

jibabuwei
banama36
alianqiu44
dibai222
yilake77