16 Oktober 2009

Pelatihan Solat Khusyuk




From: Nor Aliza Abdul Latif
Sent: 15 October 2009 14:06
To: Salwani; Jailani
Subject: RE: Kursus Solat Khusyuk - Khusyuk Itu Mudah

Assalamualaikum

Saya menjumpai buku Pelatihan Solat Khusyu’ oleh Pak Ustaz Abu Sangkan ketika mencari buku-buku untuk pergi menunaikan haji di Mekah pada tahun 2008. Dari perjalanan pergi (dalam kapalterbang) saya mula membaca sehinggalah tempoh saya di sana. Apabila saya membacannya saya mencuba dan saya dapati ada perbezaan. Kembali dari Mekah saya mula menulis blog dan saya dapati apabila saya cuba menyampaikan sesuatu melalui penulisan, ada kalanya saya tidak dapat impart knowledge more than 50% dari apa yang terbuku di fikiran dan di hati saya ketika menulis. Maka ketika itu Allah ilhamkan di hati saya bahawa saya tidak dapat 100% dari Pak Ustaz Abu Sangkan, maka saya bertekad mengikuti kelas beliau di Jakarta.

Mac 2009, saya dan semua ahli keluarga pergi ke Solat Center Jakarta dan mula mempelajari terus melalui Pak Ustaz, pastinya lebih mudah saya memahaminya dan lebih mudah saya mempraktikkan. Penghayatan solat saya jauh meningkat alhamdulillah berbanding dari saya melakukannya ketika di Mekah dahulu. Kemudian alhamdulillah kami menjemput Pak Ustaz ke Malaysia pada Julai yang lepas untuk dua hari training dan saya dapati kursus 2 hari lebih memberi kesan dari kursus sehari yang saya hadiri di Jakarta. Selepas itu saya terus menikmati kelazatan solat dan waktu solat adalah merupakan waktu yang ditunggu-tunggu, Sangat indah dan tidak dapat saya hendak menceritakan dengan kata-kata kerana ianya adalah pengalaman dan rasa.

Saya dapati perangai saya mula berubah alhamdulillah dan betullah Allah menyebutkan di dalam Al-Qur’an bahawa Solat itu mencegah perbuatan keji dan mungkar … Diberikan dan dibimbing Allah menemukan solat yang khusyuk ini antara hadiah yang terbesar dalam hidup saya.

Sebaik saja kelas berakhir pada 27 Julai yang lepas, peserta-peserta menelefon saya meminta next class lagi kerana mereka tak puas … sangat menyeronokkan dan terkesan di hati sehingga kita tak sedar kursus sudah berlangsung 2 hari. Alhamdulillah … Itulah kami buatkan kursus ini untuk memberi peluang lebih ramai yang mendapatkannya.

RM250 is not much berbanding dengan apa yang kita dapat. Solat Khusyuk adalah kejayaan kita membebaskan diri dari hambatan dunia … menemui Allah setiap hari 5 kali sehari. Sekiranya RM250 itu besar di pandangan mata kita, maka kita masih terhambat dengan dunia ... mungkin sukar cahaya Allah untuk menembusi kehidupan kita ...


Salam Ukhuwah

Nora

Lawati blog saya: http://ummuayman.blogspot.com

-------------------------
sesiapa yang ingin hadiri kursus ini boleh juga hubungi saya salwani@gmail.com

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/kedudukan-kursus-pelatihan-solat-khusyuk

sila baca yg ini juga