22 Oktober 2009

Toilet di Mekah

Selama saya di Mekah, hanya sekali sahaja saya ke toiletnya.

Masjidil Haram tu besar, toilet berada di luar masjid, jadi kalau nak ke toilet baiklah balik ke bilik terus.

Saya dengar ada toilet dekat dengan Safwah Plaza, tapi saya tak pernah pergi. Ada ternampak tanda arah nak ke situ. Kalau kita nak pergi makan di Felda D'Saji, kita akan lalu pintu ke toilet.

Satu lagi toilet ialah berdekatan dengan pintu Marwah. Toilet yang inilah saya masuk dalam perjalanan nak ke Masjid Kucing. Keluar dari pintu Marwah, pintu toilet terletak di sebelah kanan. Ramai orang lalu-lalang di situ sebab mereka nak ke pintu Safa. Mungkin dari pintu Safa mereka mengambil jalan pintas, tak mahu memasuki masjid untuk balik ke hotel masing2. Pintu toilet tu berpusing sikit supaya orang ramai tak nampak bahagian dalam.

Bila nak masuk je, ramai African lepak2 kat situ. Bila dah buka tudung tu, geram pulak tengok cara mereka menjalin rambut. Toilet ni besar sangat, teramatlah besar, tapi macam sunyi tak ada orang. Mak saya takut2 nak masuk. Toiletnya agak selesa. Tiba2 macam2 perkara negatif hinggap di kepala saya.

Rupa2nya kerisauan kita bukanlah tak berasas. Bila pulang ke Malaysia, rakan haji kami menceritakan seorang jemaah haji kita mati dibunuh di dalam toilet Masjidil Haram. Puas suaminya tunggu di luar toilet, rupa2nya isterinya telah dirogol dan dibunuh dalam toilet.

Jadi, elok jugalah menggunakan pakej yang menawarkan hotel berdekatan masjid. Kalau rasa nak ke toilet, balik je ke bilik, tak perlu pergi ke toilet masjid. Tapi bagi yang tinggal berjauhan terpaksa pergi ke toilet masjid. Kalau dah macam tu, jangan pergi berseorangan, kena berkawan, berdua atau bertiga. Kalau kawan2 ajak ke toilet tu, janganlah rasa terbeban pula. Kawan kita mungkin tak beri sebarang upah, tapi Allah bagi upah.

Tiada ulasan: