01 Oktober 2009

Mengepos barang

Perkara yang saya tangguhkan sebelum haji ialah mengepos air zamzam kepada abang saya (Samura) dan Rafidah. Saya memang aim nak pos barang menggunakan perkhidmatan Nationwide Express sebab ianya lebih murah (10 riyal je) berbanding dengan Pos Laju.

Oleh kerana saya tinggal di Dallah Barakah, NWE yang terdekat ialah di Hotel Quds. Saya hubungi mereka untuk mendapatkan servis mereka. Rupa-rupanya pejabatnya bukan di situ, tapi ada bangunan lain. Perkhidmatan mereka rupa-rupanya ada pekej juga. kalau 10 liter je 120 riyal (sama la dengan Pos Laju) tapi kalau 50 liter jatuh 100 riyal setiap 10 liter. Rasa cam tertipu le pulak dengan iklan, tapi sebab dah jumpa, pos ajelah.

Jiran saya Din pos pada hari yang sama iaitu hari Khamis(14 Zulhijjah), sehari selepas pulang dari Mina pada hari Rabunya. Parcel saya tiba pada hari Sabtunya 16 Zulhijjah 1429H, sedangkan barang2 yang Din pos menggunakan Pos Laju tiba pada bulan Januari beberapa hari sebelum Din tiba ke tanahair. Maknanya parcel beliau mengambil masa lebih kurang sebulan untuk tiba di Malaysia.

Untuk setiap barang yang saya kirim (3 parcel semuanya) saya dapat hadiah, 2 beg kecil dan sepasang sarung lengan.

Mungkin penghantaran menggunakan pos laju lambat tiba sebab mereka menggunakan kapal yang sama yang menerbangkan jemaah haji. Pernghantran saya menggunakan Pos Laju semasa di Madinah hanya mengambil masa 2 minggu, Jadi sempatlah anak2 saya beraya dengan jubah yang kami kirim. Mungkin masa tu cepat, sebab kapal yang balik ke Malaysia, kurang penumpang, jadi barang pun tak banyak. Bila musim orang balik, satu-stu jemaah, masing2 overloaded, masing2 kena bayar extra, bonet kapalterbangpun penuh.

Tiada ulasan: