02 Oktober 2009

Buku

Kita sebenarnya ada banyak masa kosong di tanah suci. This is expected. Masa menyampaikan hadiah untuk bakal haji, CEO menceritakan beliau sempat menghabiskan satu buku sementara menunggu untuk wuquf. So saya bawa beberapa buah buku untuk mengisi masa senggang. Antaranya ialah alQuran terjemahan. Taklah aim untuk habis, jadi saya cuma sempat menghabiskan 10 juzuk. Buku benteng diri ahli ibadah cuma habis 3 bab je. Walaupun tak habis, baca buku2 ni semua lebih mendekatkan diri kita dengan Allah. Seronok.

Kawan saya bawa buku Solat Khusyuk karangan Pak Abu Sangkan. Balik dari haji beliau pergi ke Indonesia untuk belajar solat khusyuk dari Pak Abu Sangkan. 21 dan 22 November ni, beliau akan menganjurkan pelatihan Solat Khusyuk di Bangsar.

Semalam terdengar rancangan Duniaku Buku di Radio IKIM membincangkan buku terbaru Ustaz Ghazali (adik Ustaz Asri Rabbani) dari pengalaman beliau sebagai guru agama jemaah haji. Buku2 beliau boleh didapati jika beliau ada mengajar kursus2 haji. Tahun lepas Ustaz Ghazali sebagai guru agama di pakej Tabung Haji, tahun ni tak tahulah pula.

Bawalah apa-apa buku agama ke tanah suci. Waktu tak boleh solat, bolehlah kita baca buku daripada mengadap TV arab yang kadang2 menayangkan cerita yang merosakkan iman. Mak saya tengok gak TV, dia tengok warta berita. Sekurang2nya buku2 tersebut dapat menambahkan keimanan kita kepada Allah, menambahkan ilmu kita selain dari kuliah2 yang dianjurkan oleh pakej atau tabung haji.

Tiada ulasan: