20 Mei 2010

Ketidak-efisienan Citibank menyusahkan saya

Pada tahun 2009 saya mempunyai 2 kad Citibank iaitu Master Card dan Visa card. Pada 29/12/2009 saya telah pergi ke Citibank Jalan Ampang untuk membatalkan Master card kerana saya pun dah lama tak gunakan kad berkenaan. Kad saya telah dibatalkan, saya telah redeem semua points yang ada dan kad saya telah digunting dihadapan saya. "Is that all?" "Yes, that is all", was the answer from Citibank staffs yang bertugas. Saya tak pula ambil nama kakitangan bertugas, saya tak merasakan kepentingannya pada waktu itu.

Saya kebiasaannya menerima penyata hardcopy yang dihantar ke pejabat lama di Bangi. Sejak saya mendaftarkn penggunaan Citibank Online pada 2005, saya tidak lagi mendapat penyata hardcopy. Pada 2007 saya memohon untuk mendapatkan balik penyata hardcopy, pegawai di counter berjanji untuk menghantar hardcopy, tapi saya cuma terima sekali sahaja, kemudian saya tidak menerimanya lagi.

Saya tak buka penyata online sebab saya terhilang password selepas Citibank menukar interface pada 2007. JAdi setiap bulan saya pergi ke Citibank, tanya baki akaun, rekodkan dalam h/p kemudian saya bayar. Saya kena keep track sendiri transaksi saya kerana Citibank tidak lagi mencetak hardcopy.

Pada hujung Februari 2010 saya mendapat satu surat dari Citibank mengenai Mastercard saya yang tidak dibayar untuk bulan Januari 2010. Bagi saya itu satu cerita kesilapan sebab saya dah pun memotong kad berkenaan. Saya biarkan.

Pada bulan Mac saya terima satu lagi amaran dari Citibank, kali ini amaunnya dah bertambah pulak. Aih... apa hal ni? Pada 29 Mac 2010 saya ke Citibank untuk bertanya mengenai perkara berkenaan. Pegawai bertugas mengesahkan bahawa ada rekod dalam komputer menunjukkan saya telah membatalkan kad saya pada 29 Mac 2010. Bila saya minta printout pegawai berkenaan berkata tak perlu. Beliau memaklumkan bahawa kakitangan Citibank akan menghubungi saya dalamasa seminggu untuk pengesahan pembatalan. Seminggu tu sebenarnya adalah satu penantian yang tak pernah berakhir. Ada saya dapat satu panggilan dari Citibank - offer untuk membuat pinjaman. Kita yang sedang menanti panggilan, excited giler bila katanya dari Citbank, rupa2nya panggilan iklan. Hampeh. Saya nyatakan bahawa saya tak berminat.

Bulan berikutnya saya mendapat satu surat yang menyebabkan darah saya betul-betul tersirap. Surat tersebut mengatakan "after a few calls and reminders we have not yet any payment from you". Haaaa? few calls? excuse me? betul ke apa yang saya baca? a few calls? Bila masa kakitangan Citibank buat kerja ni? Siapa pulak yang hantar surat mengatakan a few calls? Siapa yang dah menipu siapa ni? Kakitangan yang sepatutnya buat calls tipu kakitangan yang keluarkan surat? Saya perlukan rekod bila few calls tersebut dibuat. Saya betul-betul nakkan rekod berkenaan. Kenapa bahagian yg keluarkan surat tak semak betul2? atau mereka yang cuba nak menipu saya? Perlu tak saya buat laporan polis atas tuduhan menipu pelanggan? Semua mereka sepatutnya dapat NI untuk prestasi tahun ini.

Sekali lagi pada Jumaat penghujung April (30/4/2010) saya ke Citibank (setiap kali dapat gaji saya akan ke Citibank Jalan Ampang - mereka boleh semak rekod pembayaran saya). Pegawai berkenaan seorang wanita serani (saya ada ambil gambar beliau menggunakan h/p -kali ni saya rasa perlu rekodkan sesuatu, dapat gambar kakitangan berkenaan pun jadilah).

Beliau memaklumkan bahawa pada Januari 2010 Citibank caj RM50 government tax ke akaun Mastercard saya. Oleh kerana saya tak bayar pada hujung bulan Jan saya dikenakan late charge fee, kendian saya dikenakan finance charge disebakan oleh baki yang tak dibayar. bulan 2 kena sekali lagi late charge fee, bulan 3 kena lagi, bulan 4 kena lagi menjadikan jumlahnya semua sekarang ni RM125.42. Saya beritahu pegawai berkenaan"Saya tak nak dengar all your greviences" apa yang saya tahu ialah saya dah batalkan kad berkenaan pada 29 Disember 2009. Saya tak akan bayar apa-apa sebab saya dah bayar semua amount due to me pada tarikh berkenaan. Tak ada ssesiapapun atas dunia ni nak bayar pada service yang tak digunakan dan dahpun dibatalkan. Saya tak pasti samada CEO Citibank seronok bayar servis yang tak diambil. Kalau macam tu saya nak caj CEO Citibank kerana order keropok lekor dari saya RM50 pada 28 Disember 2009, tapi tak datang ambil. Mengira semua late charge fee dan financial loss, dengan kos pembuatan dan kos penantian dan kos mencangkul tanah untuk menghapuskan keropok yang dah busuk tu, saya akan caj CEO Citibank RM500.00. Please pay me cash!

Saya dimaklumkan bahawa kakitangan Citibank akan menghubungi saya dalamasa 3 hari bekerja. Betapa efisiennya mereka kerana hanya pada 13 Mei seorang wanita China menelefon saya dan memaklumkan bahawa mereka ingin membuat pengesahan pembatalan Mastercard Citibank dan memberikan berita gembira bahawa goverment caj telah waive, late charge telah waive dan finance caj telah waive. Alhamdulillah - berakhir penantian saya - terima kasih Citibank.

Tapi rupa-rupanya kegembiraan saya tu sekejap saja.

Tengahari tu saya nak ke Subang Jaya sebab nak bayar insuran kereta yang akan tamat tempoh pada 19 Mei. Bila nak isi minyak Visa card tak dapat digunakan. Biasalah kalau card reader di punp station rosak. Saya bayar cash. Saya ke Maybank untuk bayar insuran, sekali lagi Visacard tak boleh digunakan. ding dong ding dong saya diarahkan menelefon Customer Service.

Saya bercakap dengan Cik Farah dari Customer Service dan beliau memaklumkan bahawa visacard saya dibatalkan kerana saya tidak bayar mastercard saya dah 4 bulan.

Betapa tak efisiennya Citibank. Saya dah 2 kali pergi ke sana untuk dapatkan penjelasan tentang Mastercard, tetiba dia batalkan Visacard pulak! Hantu betul! Dia yang tak efisien customer lak yang kena. Hantu!

Bila saya tanya Farah menceritakan the same sad story of unefficiency of Citibank. Bahawa akaun saya belum dibatalkan walaupun kad dah potong, government tax, late charge fee, financial fee, which I'm not interested to know. That was Citibank's fault, not my fault. Tapi Farah ni memang penyabar orangnya. Dia korek sana-sini untuk mendapatkan maklumat untuk saya. Dia cuba membantu. Pagi 19 Mei Farah menghubungi saya sekali loagi untuk memaklumkan tentang kes berkenaan. Tapi saya menerangkan bahawa saya tak perlu bayar, sebab saya dah cancel, bahwa wanita china berkenaan sudah memaklumkan bahawa semua caj telah diwaive kan. Bila Farah kata no such thing as waive, saya maklumkan saya tak nak tahu samada ada ke tidak peraturan tu, tapi saya dah cancel kad in the first place. Farah berjanji untuk terus cuba membantu saya.

Tujuan saya menulis tulisan ini ialah, jika ada dikalangan kawan2 yang bekerja di Citibank, harap dapat perpanjangkan ke pihak yang sepatutnya di Citibank. Tulisan ini bukan suka2 untuk dibaca, tapi untuk diambil tindakan. Saya penat telefon Citibank, tekan 1 untuk berbual, tekan 2 untuk dengar lagu tema kami......

Saya juga berharap jika ada rakan2 yang bekerja di Bank Negara harap dapat beri nasihat, apa yang perlu saya lakukan.

Satu perkara yang saya tak nak dengar - "please pay" coz I'm not gonna pay any penny. it is not my fault, it is citibank's fault. tanggung sendiri

3 ulasan:

inabu berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
inabu berkata...

Salam k.wani, saya pun penah pakai mastercard citibank, 2x lagi, cumanya nasib saya baik skit sbb 2x sy potong kad, sy ok...cumanya sekrg sy geram sbb org citibank asyik call offer loan, yg geramnya bila sy dh x jawab call tu, dia akan pakai no lain, apa masalahnya pun xtau la...nti kang bila org x byr loan, ha mula la diorang nak salahkan kita itu ini...

skrg yg sy geram ngan maybank...sy apply utk SI insurance, bayangkan sy amik cuti dan walk in ke maybank dayabumi sbb account sy di sana, dh buat 4 x di maybank cawangan lain tp x jd2 gak...pi dh pi maybank dayabumi, dh settle, tgk kat akaun tak potong2 gak...bila tny balik, bleh org maybank ckp dia dh missplace borang SI sy walhal sy pegi wat sendiri kat maybank tu...smp skrg x settle2 lg hal tu, sabar je la...

rasanya kan k.wani, klu kita ni anak datuk ke, anak tan sri ke, dan2 tu gak bleh setle hal kecik camtu kan, tp disebabkan kita ni bkn anak datuk tan sri, diorang wat iku suka hati je...

tgk la betapa x efisiennya bank2 di malaysia...klu tgk iklan, wahhh mcm gak, tp hasilnya, sangat menyakitkan hati...

Tanpa Nama berkata...

bank rakyat pun sama gak hampehnya. servis teruk. nak bayar full pun nk kena call, walaupun ada perbnkan internet, dah semak amount pun tp xleh pakai sbb x update..hampeh sgt. lps setel byr, esoknya bila cek masih ada baki, berminggu juga saya berperang ngan BR, last2 dpt waive gak cas tu..