13 Mei 2010

Allah itu dimana?

Selalunya anak2 akan tanya soalan ni, kitapun masa kecik tertanya-tanya Allah tinggal kat mana? Allah ada kat Mekah ke? Ada kat MAdinah ke? Ada kat masjid je ke?

"Dan milik Allah timur dan barat, kemanapun kamu menghadap, disanalah wajah Allah, sungguh Allah maha luas maha mengampuni" (Al-Baqarah:115)

Pak Abu Sangkan pernah mencontohkan, kalau kita terjatuh ke laut, cuba kita pandang ke atas, apa itu? Laut kan? Di bawah? Laut juga.... di kiri, laut juga, di kanan juga laut.

Maka Allah itu di mana-mana, memerhatikan kita. Apa lagi ketika kita sedang menghadapkan diri padanya, solat, lebih-lebih lagi Dia memandang kita kerana sekarang kita datang mengadap Dia. Tapi kalau kita memalingkan hati dari Allah semasa solat, maka Allahpun tak hingin pandang kita. Sombongkah Allah? Siapa yang terlebih dahulu sombong? Kita atau Allah? Kalau kita ditimpakan bala, layakkah kita? Of course terlebih dari layak, kerana bumi ini milik Allah, dia boleh memberi dan menarik balik nikmat.

Kalau kita diambil bekerja oleh seorang majikan, kemudian kita tidak patuh pada arahan, bila dipanggil mengadap boss, kita acuh tak acuh, layakkah kita untuk dibuang kerja? Pastinya boss layak membuang kita.

Oleh yang demikian, dalam setiap perbuatan, ingatlah bahawa Allah sedang memerhatikan kita. Bercakaplah dengan Allah, Allah dengar. Allahu sami'ul 'alim.

Terlebih lagi ketika solat, rasakanlah bahawa kita diperhatikan.... oleh Allah. Berbicaralah dengan Allah.

Tiada ulasan: