31 Mei 2010

Allah meliputi segala sesuatu

Balik dari halaqah hari Jumaat tu, masa tengah drive melintasi UM tetiba satu daun sebesar duit 50 sen terlekat di tengah2 cermin kereta sampai saya tersentak. Lalu terkeluar dari mulut saya "Ya Allah Engkau ada yang Allah!" Engkau ingin menyedarkan aku bahawa Engkau wujud. MasyaAllah! Subhanallah! Allahu Akbar!

Sampai di selekoh untuk masuk ke Seremban Hi-way bila saya melihat ke kiri dan kanan serasa pokok2 disekeliling melambai dan memberitahu bahawa Allah itu benar2 wujud dan Allah juga meliputi pokok2 itu

[An Nisaa':126]
Kepunyaan Allah-lah apa yang di langit dan apa yang di bumi, dan adalah Allah Maha Meliputi segala sesuatu.

[Fushshilat:54]
Ingatlah bahwa sesungguhnya mereka adalah dalam keraguan tentang pertemuan dengan Tuhan mereka. Ingatlah bahwa sesungguhnya Dia Maha Meliputi segala sesuatu.

Pak Yus Ansari dalam Halaqah Solat Khusyuk di Bangsar mencontohkan air dalam kolam. Kalau sebiji bola tenggelam di dalam kolam yang kecil, pastinya air kolam tersebut akan naik sedikit kerana air dalam kolam mengelilingi bola berkenaan. Tapi jika ia meliputi bola berkenaan, maknanya air itu masuk ke dalam bola. Bola itu juga termasuk dalam air itu. bila kita meletakkan warna biru pada air, maka bola itu juga akan berwarna biru.

Allah itu meliputi kita kita kita kita kita kita kita kita kita kita kita kita kita kita kita kita kita dan kita. Adakah bilangan Allah itu sebanyak bilangan makhluknya? Tidak! Allah itu satu. Adakah kita juga Allah? Tidak! Kita adalah makhluk Allah. Bila kita katakan dalam bilik kita ada celcom coverage, adakah pintu kita juga adalah celcom? Pasti tidak, bukan? Perhatikan tangan kita. Itu adalah tangan saya, milik Allah. Cuba rasa jantung kita, itu adalah jantung saya milik Allah dan Allah meliputinya. Allah disana dan tahu apa yang terjadi pada jantung itu, setiap aliran darah yang keluar masuk dalam kedua2 bilik jantung kita, kiri dan kanan, Allah tahu apa yang terjadi. Pintasan dalam hati kita, Allah tahu apa yang tersirat. Kerana Allah disitu dan menguasai tindak tanduk hati itu, jantung itu, ginjal itu, usus itu.

Allah kata Dia lebih dekat dari urat leher kita
Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang "Aku" maka (jawablah) bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo'a apabila berdo'a kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka itu beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran ( Al Baqarah: 186)

“Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya.” [QS. Qaaf: 16]

Memang dekat!, jika Allah itu dimana2 dalam badan kita, memang dia lebih dekat dari urat leher kita sendiri.

Pandanglah hujan, Allah menurunkan hujan itu bukan saja untuk menyirami bumi, tapi untuk memberitahu manusia bahawa Allah itu wujud, Allah itu ada dan Dia sedang menurunkan hujan. Bila Allah tiupkan angin, bukan saja sejuknya untuk kita nikmati, tapi Allah ingin memberitahu kita bahawa Dia itu wujud dan menguasai angin yang ditiupNya. bila Dia jadikan gempa bumi, bukan saja gempa itu menyebabkan insan terkejut dan tersedar bahawa kepunyaan Allahlah segala harta yang dimiliki selama ini bahkan Allah ingin beritahu makhlukNya bahawa Dia ada dan sedang menguasai gempa yang diturunkan.

Maha Besar Allah kerana liputan Allah bukan kita saja, bukan Malaysia saja, bukan bumi saja, bukan sistem bintang yang bernama matahari itu saja, tapi seluruh bintang2 lain yang berjumlah beribu banyaknya. Besarkah Allah? Memang Besar! Maha Besar

Tinggi tak Allah? Pasti Tinggi! Maha Tinggi! Subhanarabbial A'la wabihamdih

Itu pasal bila daun terjatuh atas cermin kereta saya dengan tak semena-mena saya tersentak!

Tiada ulasan: