15 Jun 2010

Anakku Autisme 7

Danial dapat cadangan dari Dr untuk mengikuti program inklusive di Kelas khas dalam bulan August 2007. Pikir-pikir, memandangkan lagi 3 bulan je nak habis tahun persekolahan, tunggulah tahun baru dulu, barulah saya akan masukkan Danial ke Kelas Khas. Jadi kami tunggu aje tahun baru.

Sementara tu kami daftarkan Danial dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk mendapat kad Orang Kurang Upaya (OKU). Banyak kelebihannya bila dah dapat kad OKU ni, antaranya salah seorang parents dapat pelepasan cukai 5,000.

Guru-guru dan kawan-kawan dah tahu tahun depan Danial akan masuk ke sekolah baru. Dia pun macam happy je nak masuk sekolah baru. Abinya dah plan nak berhenti kerja untuk hantar dan ambil Danial ke dan dari sekolah. Tapi abinya tak nak tunggu dia dalan kelas, means dia tak berapa nak sokong program inklusif untuk Danial.

Perogram inklusif ialah, Danial kena masuk kelas Khas separuh dari masa persekolahannya dan ikuti kelas biasa pada sebahagian lagi waktu persekolahan. Subjek yang diambil bergantung pada peserta, apa yang mereka nak belajar. Semasa mereka dalam kelas biasa, pihak keluarga mestilah menyediakan seorang pembantu yang akan menjaga kanak2 berkenaan dalam kelas. Yang tu abi tak nak. Puas pujuk tak nak juga. Nak wat macamana kan? Sebab dia dah ada plan apa yang dia nak buat selepas berhenti kerja.

Bila tahun baru, kami pergi ke sekolah nak daftarkan Danial, Cikgu bagitau bahawa dia kena mohon dulu untuk menyertai Kelas Khas. Laaa.... ingatkan hantar je budak ke sekolah. Maka kami daftarkan dia ke kelas biasa dulu. So Danial masuk ke kelas 4 Ikhtiar.

Kemudian kami ke Pejabat Pendidikan Khas Negeri di Shah Alam, isi borang dan daftarkan Danial. 3 bulan kemudian Danial dipanggil temuduga di Sekolah Jalan Enam, sebulan kemudian Danial memasuki kelas Khas di Sekolah Jalan Enam, Bangi. Sebelum Danial diterima memasuki kelas Khas, guru kelas asyik bertanya bila Danial akan bertukar kelas sebab Danial berperangai pelik dalam kelas. Macam biasa, jelir-jelir as if dia tu anjing, duduk bawah meja, tak ikut arahan. Kelas tu pulak kelas A, yang mana pelajar kelas berkenaan semuanya pandai-pandai.

2 ulasan:

kakyong berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Irene Dahayu berkata...

salam.. saya baca dari autisme 1.nampak perkembangan yang baik. anak saya juga autism yg nak ke hyper aktif dah. harap2 anak saya ok juga.. sebagai ibu mmg ada kerisauan kan..