01 April 2010

Anakku autisme 3

Saya teringat Kak Teh (Che Puteh Jaafar UNITEN/ILSAS) ada cerita tentang anak saudara dia di Penang. Budak ni pun tak bercakap langsug. Satu hari masa dia umur 4 tahun mak dia perasan dia cakap ngan kucing "What do you want?"

Atuk dia keliling rumah cari gunting tak jumpa. Bila tanya dia, dia pun tolong cari. Pas tu mak dia teringat dia pernah bercakap ngan kucing, so mak dia tanya dia "Did you see the scissor", terus dia pi ambik gunting tu. Addush! Tok dia tepuk dahi .

Suatu hari dia datang dari Penang dan jemput Kak Teh balik. Biasanya Abang Long (suami Kak Teh) datang jemput. Saya selalu tumpang Kak Teh masa tu. Dia selamba je duduk kat belakang wat tak tahu je saya nak masuk. Saya cakap kat dia "Ganjak sikit acik nak masuk" Dia masih buat tak tahu je, masih dok main ngan mainan dia. Tiba2 saya teringat, yang ni kot yang tak pandai cakap melayu tu. Pas tu saya cakap kat dia "Can u please move a bit inside", dia terus masuk ke dalam. Fuh letih budak autisme ni.

Dia pun macam anak saya tak ada kawan kat sekolah.

Saya menyertai satu ngo bernama Parents Resource for Autisme(PR4A) selepas Ahmad Danial disahkan autisme. Kebanyakan ahlinya Chinese. Ada beberapa kerat je Melayu. Sekejap je saya join and I think this NGO is very helpfull.

Members of PR4A pun kata anak mereka lebih mudah bercakap Bahasa Inggeris dari Chinese. Pelikkan? Tapi anak mat salih yang autisme pula tak berapa pandai cakap omputih. Dunia autisme ni memang pelik.

So, pengajian di Ana Montessori mungkin sesuai dengan Danial, memandangkan dari kecik sebenarnya kami selalu sogok dengan CD English. Mana ada CD melayu untuk budak2 masa tu. Sekarang je ada Upin Ipin. Kami ada banyak collection Disney CDs - Magic English. CD ni ajar macam-macam. Dalam salah satu siri tu pasal weather. Ada semua winter macamana, summer macamana, autumn macamana dan spring macamana. Mereka akan gunakan watak2 dalam kartun Walt disney. So, siri ni memang menarik, lagu-lagunya juga menarik. Ada sekali masa umur 4 tahun Zahidah tanya saya, "Ummi kat Malaysia tak de odem ke?" Kita dengan muka tebal terpaksa tanya "Odem tu apa?" "Tu la macam summer, spring, winter, odem". Autumn! Amerikana! Hmmmm....

Dari umur 2 tahun lagi Danial dah tengok CD Sesame Street untuk ABC. Memang Danial dan Zahidah hafal semua skrip CD tersebut.

Jadi tak boleh salahkan budak kalau depa tak pandai cakap Melayu. Siang kita kerja, balik rumah kita sibuk nak buat kerja rumah, kurang bercakap ngan mereka, letak je depan TV, biarkan TV ajar anak kita, end up anak tak pandai bercakap dan tak perasanpun bahawa ada yang tak kena dengan anak kita. Ingatkan kakak dia tak pandai cakap sampai 5 tahun, adik sama juga kot.

Kaset Ummiku Sayang keluaran bekas kumpulan Arqam juga mereka hafal. Hafal je nasyid tu semuanya, tapi tak pandai bercakap jugak.

Tiada ulasan: