15 April 2010

Khusyuk Itu Mudah

Orang yang solat itu ada 4 peringkat solatnya iaitu:

1. Orang yang solat tetapi tidak tahu hukum solat, mana yang rukun, mana yang sunat. Solat yang dilakukan hanya ikut-ikutan, atau pernah belajar, tapi sudah terlupa hukumnya kerana solat hanya satu rutin harian. Solat jenis ini tertolak.
2. Orang yang tahu hukum, tapi tak dapat khusyuk dalam solat. Fikirannya melayang sejak mula takbir hingga salam. Solat jenis ini juga tertolak.
3. Solat yang khusyuk - diterima.
4. Solat para Nabi.

Pernahkah anda merasa khusyuk semasa solat? Atau fikiran sekejap melayang sekejap ada dalam solat? Orang yang lupa akan Allah, Allah akan melupakannya. Soalnya: apa itu khusyuk?

1. Menghadirkan hati à harus sedar bahwa Allah ada dekat kita. Kita beranggapan seakan-akan kita melihat Allah. Jika tidak, maka berkeyakinanlah bahwa Allah mengawasi kita. “Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya” (QS. Qoof: 16).
2. Mengangungkan Allah à harus sedar bahwa kita ini orang hina maka kita harus tawadhu. Hanya Allah-lah yang Maha Agung.
3. Kita sholat juga harus berharap-harap akan adanya pahala dari Allah.
4. Menghadirkan rasa takut à bagaimana caranya kita takut kepada Allah. Kita harus takut akan siksa Allah dan kita harus berharap-harap cemas apakah nantinya sholat kita ini akan diterima ataukah tidak.
5. Mempunyai rasa malu. Kita harus malu dihadapan Allah karena kita ini ada banyak kekurangan dan kesalahan. Hanya Allah-lah yang Maha Sempurna.

Dengan menghadirkan kelima hal tersebut di atas dalam sholat kita, maka InsyaAllah kita akan meraih kekhusyukan dalam sholat kita. (Dipetik dari http://seruan-kebenaran.blogspot.com/2009/12/definisi-khusyuk-sholat.html)

Tapi bagaimana untuk melakukannya? Pastinya ia tidak semudah yang diperkatakan. Pertamanya elok kita mulakan dengan berzikir kepada Allah sebanyak-banyaknya. Tautkan hati kita kepada Allah sedekat-dekatnya. Tinggalkanlah apa yang ada di dunia ini seketika tatkala kita akan solat. Ingatlah bahwa solat itu adalah antara pertemuan kita dengan Allah. Jom jumpa Allah.

Tiada ulasan: