24 Januari 2010

Makbulnya Doa

Ustaz di maktab berpesan, dalamasa 4 bulan setelah mengerjakan haji, doa kita memang mudah dimakbulkan. Oleh yang demikian para jemaah dinasihatkan agar janganlah bercakap yang bukan-bukan. Kalau terkejut kucing melintas janganlah sumpah kucing tu "Mampos engkau!" Takut betul-betul mati kucing tu. Kalau orang overtake kereta kita, janganlah sumpah "Sial punya orang". Takut nasib malang menimpanya.

Para haji dan hajjah diminta mengawal kemarahan, mengawal lidah dan hati dari mudah marah dn bercakap yang bukan-bukan. Pak Abu Sangkan juga kata orang yang pemarah akan berpenyakit sembelit.

Oleh yang demikian, kalau tuan-tuan dan puan-puan menziarahi atau berjumpa dengan orang yang baru pulang dari mengerjakan haji, mintalah mereka mendoakan kebaikan untuk kita.

Hal ini sebenarnya dinyatakan oleh Saidina Omar. Maklumlah baginda sempat mengerjakan haji selama beberapa tahun, pastilah baginda dapat merasai keadaan itu.

Beberapa hari lepas saya baca dalam group alumni SMTT, seseorang menghantar satu posting berkenaan tahajjud. Sebahagian dari artikel tu

Kelebihan Tahajud;

Jika dilakukan solat Tahajud ini dengan cara istiqamaha maka Allah s.w.t akan memberi 3 ganjaran;
1. Dapat lidah yang hikmah
2. Diangkat kedarjat wali
3. Lepas dari kesakitan ketika sakaratul maut

Selain itu juga;
1. Doa-doa akan diperkenankan
2. 2 rakaat tahajud lebih baik dari dunia dan seisinya
3. Allah akan menunjukkan mahligai disyurga semasa sakaratul maut mendapat lampu atau cahaya dalam kubur
4. Dapat naik kuda emas bagi suami isteri yang saling membangunkan antara satu sama lain untuk tahajud
5. Jika kita selalu panggil orang ke masjid maka diwaktu malam Allah akan panggil kita untuk tahajud
6. Mendekatkan kita dengan Allah dan menjauhkan kita daripada membuat dosa

Seorang kawan saya baru saja berjinak-jinak dengan tahajjud. Bila saya forward artikel ni, dia kata 1 of 6 tu betul sangat2. Baru2 ni kereta beliau bermasalah jika nak dihidupkan pada setiap pagi sampai terpaksa ambil cuti. Keretanya ni katanya macm pakai kuasa solar lah pulak, banyak kali tak boleh start kalau berjemur embun. Dah hantar worksyop kena tunggu stok pulak. Hari yang kedua dia terlupa, so tak dapat hidupkan enjin juga. Malam tu masa dia nak keluar beli mee goreng (kes malas masak), juga berlaku lagi kereta tak boleh hidup. Dia risau paginya berlaku lagi. Selepas menunaikan solat tahajjud beliau berdoa sungguh-sungguh agar keretanya boleh hidup. Alhamdulillah boleh hidup! Pagi esoknya juga selepas tahajjud dia bedoa sekali lagi agar enjin kereta dapat dihidu. Maka setiap pagi selagi belum dapat spare-part beliau berdoa agar enjin keretanya hidup.

Sekali peristiwa suaminya marah sangat-sangat atas kesilapan beiau dalam satu perkara. Beliau berdoa dan terus berdoa agar hati suaminya sejuk, hilang marah. Beliau hanya terus berdoa sambil memandang hujan yang Allah turunkan. Alhamdulillah sebenarnya sebaik sahaja beliau mula berdoa suaminya berhenti marah.

Tapi janganlah pulak solat tahajjud dengan niat supaya Allah jadikan mulut kita ni masin, minta apa saja dengan Allah, dapat. Ikhlaskanlah diri dalam melakukan semua perkara. Niat hanya satu, biar Allah sayang kita. Itu je.
.

Tiada ulasan: