05 Februari 2009

Jaga diri

Di Tanah Suci, jagalah diri, pakaian, pergaulan dan akhlak. Kalau nak ke mana-mana biarlah berteman. Ada orang tanya jahat sangat ke orang Arab? Saya pun tak tahu. Tak semua jahat dan ramai yang baik kot. Macam orang Melayu, tak semua jahat dan ramai yang baik. Dalam keadaan kebanyakan mereka ramai yang tahu hukum dan faham isi Al-Quran, syaitan tu kadang2 tetap mengganggu juga kot. Kalau tak takkan ada yang tak solat masa orang tengah berjemaah.

Ada kes jemaah kita dibunuh di bilik air wanita di Masjidil Haram. Jadi kalau nak ke toilet tu biarlah berteman. Saya pernah masuk ke bilik airnya, memang sunyi dan besar. Saya dan mak saya naik teksi 2 kali di Mekah dan Alhamdulillah Allah jaga.

Ada jemaah yang menceritakan peniaga Arab jelir2 lidah padanya masa dia shopping seorang diri. Ada peniaga Arab yang ambil kesempatan pegang bahu semasa ukur baju. Rasanya kalau nak ukur baju tak payahlah mereka ukurkan, bukan kita nampak pun sebab dia letak kat belakang kita dan dia yang tengokkan, kita tak nampakpun. Lepas tu siap pegang bahu kita lagi. Tak ada kena-mengena dengan ukur baju tu. Jadi kalau dia nak ukurkan, marah je. Cakap je "Haram!". Cakap dengan keras. Kalau manja2 lagi mereka seronok dan naik kepala. Para suami kena tahu perkara ni supaya dapat jaga maruah isteri.

Tiada ulasan: