16 November 2009

Sakit Tulang Tumit

6 bulan sebelum berangkat ke Mekah saya mula di serang sakit tulang tumit, on dan off. Sampai kat sana sakit tu datang lagi. Tak putus saya doa sepanjang kat sana supaya janganlah Allah jadikan penyakit ni sebagai penghalang saya dari melakukan ibadat saya sepanjang di sana. Alhamdulillah, tak lah sakit macam kat Malaysia, tapi kena usaha juga.

Saya tanya doktor kenapa sakit macam tu. Kata doktor selama ni kita pakai kasut yang tapaknya leper sedangkan bentuk tumit kita adalah melengkong sedikit. Yang sakit tu bukan tulang tapi muscle keliling tumit. Macam tu lah kot doktor cakap.

Untuk mengurangkan sakit kena pakai alas kasut yang lembut sangat-sangat dan melengkong di tepinya, seperti gambar di bawah ni.


Tapi lapik ni tak ada kat Mekah dan Klinik Tabung Haji pun tak sediakan. Bila balik ke Malaysia saya cari di Farmasi dan jumpa. Harganya lebih kurang RM75.00 sepasang. Lembut sangat-sangat, tapi malangnya tak boleh letak kat kasut saya sebab saya suka pakai kasut yang terbuka di belakang.

Oleh kerana tapak ni tak ada di Mekah, saya cuba cari alternatif lain di Ben Daud dan terjumpa selipar jenama Kito. Teragak-agak juga nak beli sebab tapaknya biru, atasnya merah, very contrast. Tengoklah gambar saya di Arafah dengan selipar tu. Kelakar, kan? Kawan saya Yati awal-awal lagi dah komen bila saya upload gambar tu kat picasa. Tapi bila kenangkan tak tahan dengan sakit kaki ni, beli lah juga. Lepas tawaf haji, selipar tu hilang. Saya beli satu lagi kat Ben Daud. alhamdulillah kali ni warna hitam. Sampai sekarang dah setahun ada lagi kat rumah. Mak saya pun masih pakai lagi selipar tu.

Saya ternampak kasut crocs masa berjalan-jalan di Megamall. Memang sesuai sangat dengan penyakit saya sebab tapaknya melengkung di tepi. Teringin nak beli, tapi mahal giler. Tak lama kemudian saya ternampak design yang hampir sama ngan crocs, tapi brand Asadi macam di bawah ni. Haganya cuma RM17.00 je. Sekarang saya terus beli selipar ni dan pakai kemana saja saya pergi. Kalau pakai yang lain, alamat menderita kaki saya. Gambar kasut di bawah ni ialah kasut spare, in case yang saya tengah pakai tu botak tapaknya. Oh ya, tapaknya cuma tahan 6 bulan je.

Tiada ulasan: