17 November 2009

Inco

Saya tahu mak kalau batuk mesti terkencing. Jadi saya bagitau dia doktor ajar senaman agar tidak terkencing. Tapi mak kata dia dah lama tak terkencing masa batuk. Kira dah OK lah tu. Jadi saya rilek ajelah.

Tapi bila sampai Madinah, mulalah penyakit dia datang. Kita dah lama tak tinggal dengan dia, jadi kita tak tahu apa penyakit dia. Mungkin orang tua kita nak sorokkan penyakit dia agar kita tak risau dengan keadaan mereka. Dia orang pun tak terfikir bahawa perkara yang dirahsiakan tu menyusahkan bila di sana. Yalah, takkan dia orang saja-saja nak menyusahkan kita kan? Kalau boleh dia orangpun nak semuanya berjalan lancar.

Di Madinah tak teruk sangat keadaan mak saya, tapi bila di Mekah, dah selalu demam, batuk selsema, mulalah dia tak dapat kontrol bladder.

Puas saya cari di Pasaraya Ben Daud dan di Farmasi, tapi tak jumpa diaper untuk orang dewasa. Oleh kerana saya datang awal, jadi sempatlah saya pesan kepada kawan yang nak datang minta tolong belikan Inco dari Malaysia. Sementara menanti Inco datang, terpaksalah saya berikan pad biasa kat mak.

Jadi nasihat saya kepada bakal haji yang bawa orang tua, bawalah sedikit bekalan Inco. au mak kita tak gunakan, bolehlah kita sedekahkan kepada jemaah lain yang memerlukan. Banyak pahala bersedekah di Mekah, 100,000 ganda dari pahala sedekah di Malaysa.

Kesian sebenarnya orang tua yang diserang batuk terkencing ni. Dia orang tu harapan menggunung tinggi nak buat ibadat sebanyak2nya di Mekah, tapi apakan daya tak dapat nak ke masjid kerap sangat atau lama2 sangat.

1 ulasan:

wayne berkata...


alert ("hello world");