29 September 2009

Selamat tinggal Mina

Pagi ini kami akan meninggalkan Mina. Ramai rakan2 yang sudahpun meninggalkan Mina semalam seperti Makcik Ani ditemani Kak Sal dan En Kahar. Dengar kata Aznil Nawawipun dah balik ke Mekah semalam. Kak Norapun balik awal sebab nak tawaf awal. Kawan2 bercerita Aznil kena jalan kaki balik ke Mekah sebab jem teruk. Kalau tak silap Aznil guna pakej Zamrud atau Al-Maas - pakej mahal. Zamrud tu 50K++, Al-Maas 100K++. Kak Norapun balik jalan kaki dengan Yazid.

Selesai melontar, kami sarapan pagi nasi lemak di Mina buat kali terakhir. boleh tahanlah juga nasi lemaknya. Yang paling best di Mina ialah buah-buahnya besar dan sedap. Buah oren dan buah epal. fuh kelazatannya tak terkata. Bila tengok kat luar rupa-rupanya buah2 tu 2 riyal sebiji. Lebih kurang RM2 la.....

Suami kata kita cuba naik bas yang pertama, takut tersangkut lama. Tapi tak dapat juga. Akhirnya jam 10 pagi baru kami dapat naik bas. Mak ai barang punyalah banyak.

Dalam bas tu Alhamdulillah dapat tempat duduk. Ada yang kena berdiri. Jadi saya suruh seorang jemaah muda (20-an) dari Sarawak duduk di armrest saya. Halfway kami bertukar, dia duduk di kerusi saya duduk di armrest. Pas tu tukar pulak, saya duduk dia di armrest. Cam tu la sampai kami tiba di Mekah.

Bas kami tu mulanya nak ikut jalan biasa, tapi sebab luar biasa sesaknya, bas tu patah balik dan ikut jalan Arafah. Alhamdulillah perjalanan balik ke Mekah tak lama, 2 jam je dah sampai.

Ada juga saya shoot video sepanjang perjalanan pulang tu. Masa nak ke Arafah pun saya ada shoot video.

Tiada ulasan: