03 September 2009

Aktiviti di Mina 12 Zulhijjah

Pagi esoknya 12 Zulhijjah dah ramai yang mula meninggalkan Mina untuk melakukan Nafar Awal. Kita boleh membuat Nafar Awal atau Nafar Thani. Nafar Awal maknanya kita melontar hanya pada 11 dan 12 Zulhijjah sahaja manakala Nafar Thani bermakna kita melontar hingga 13 Zulhijjah. Bagi yang melakukan Nafar Awal mereka mesti meninggalkan Mina sebelum Maghrib 12 Zulhijjah. Masuk waktu melontar ialah apabila masuk waktu Subuh setiap hari iaitu pada 11, 12 dan 13 Zulhijjah.

Sesetengah orang confuse dengan tarikh haribulan itu sendiri. Tarikh baru untuk kalendar hijriah bermula pada waktu Maghrib. Maknanya masuk 12 Zulhijjah ialah pada waktu Maghrib, tapi masuknya waktu melontar ialah pada waktu Subuh hari yang sama, maknanya kita kena tunggu Maghrib masuk 12 Zulhijjah, kemudian kita melepasi waktu Isyak, jam 12 malam, 1 pagi, 2,3, 3, 4 pagi, bila masuk sahaja waktu Subuh, maka masuklah waktu melontar untuk 12 Zulhijjah, tamatnya ialah pada 14 Zulhijjah. Maknanya kita boleh tangguhkan melontar (kalau dah malas sangat) sebelum tamat 13 Zulhijjah untuk keempat2 lontaran.

Untuk lontaran 7 batu 10 Zulhijjah di Jamratul Aqabah, kalau malas sangat, kita boleh melontar pada 13 Zulhijjah lepas solat Asar, sebelum masuk Maghrib. Lepas tu kit kena pusing balik ke Jamratul Ula(Orang tak lah ramai sangat, lagipun tempatnya memang besar dan teduh.), kita buatlah lontaran 7 batu setiap satu di 3 Jamrah untuk Hari Pertama (11 Zulhijjah). Lepas tu kita kena patah balik ke Jamratul Wula, dan buat lontaran 7 batu setiap satu di 3 Jamrah untuk Hari Kedua (12 Zulhijjah). Lepas tu kita kena patah balik ke Jamratul Wula, dan buat lontaran 7 batu setiap satu di 3 Jamrah untuk Hari Ketiga (13 Zulhijjah).

Hari ini 12 Zulhijjah ramai juga jemaah Malaysia yang buat Nafar Awal terutamanya yang akan balik dalamasa 2 hari lagi. Kalau mereka buat Nafar Thani bimbang takut tak sempat nak berkemas, buat tawaf dan saie lagi. Ada juga yang buat Nafar Awal sebab bimbang period.

Jadi kesempatan ini saya dan mak gunakan untuk merayap di Mina. Kami pergi naik kebukit yang berdekatan, tengok keadaan sekeliling Mina dari atas bukit dan mengutip batu untuk lontaran malam ni dan pagi esok.

Lihatlah gambar2 yang saya ambil yang saya letakkan di Picasaweb.

Tiada ulasan: