28 September 2009

Melontar Hari Ketiga

13 Zulhijjah, kami harus bangun awal, sebab kami akan melontar sebaik sahaja lepas solat Subuh. Bukan itu saja. Sebaik pulang dari melontar kami akan pulang ke Mekah, meninggalkan Mina.

Jadi kami harus bersiap dari awal. Sebelum melontar, barang semua dah kena siap pack. Saya kena cari trick macamana nak mandi jugak pagi tu. Alhamdulillah tricknya tak susah sangat.

Sebenarnya pada hari ketiga ni, dah tak ramai orang yang ada di Mina, maka bilangan jemaahnya dah kurang. Tak lah ramai sangat kurangnya. At least di Maktab kami 3 bas dah berlepas balik ke Mekah. Di tandas tu ada 12 bilik mandi rasanya, 3 rosak. Yag rosak ialah paip bawah, yang boleh digunakan cuma pancur air mandi. Jadi saya beratur di pancur air mandi. Tak ramai yang beratur sebab mereka tak terfikir untuk tadah air, mereka nak guna paip bawah juga. Jadi Alhamdulillah, dapatlah saya mandi.

Kami bertolak ke jamrah sebaik sahaja lepas solat Subuh. Ada saya rakamkan video perjalanan dari Maktab, sepanjang jalan ke jamrah, dalam tempat melontar, dari satu jamrah ke satu jamrah. Kalau sesiapa nak, bolehlah hubungi saya.

Perjalanan tu dari malam sampai ke siang. He he, subuh tu kan gelap lagi? Bila dah sampai ke jamrah hari dah terang.

Kali ni suami kata kita cuba yang bahagian bawah pula. Jadi kami terpisah dari rombongan THTS yang lain. Jadi lengkaplah ketiga2 tempat melontar kami dah cuba, yang atas, tengah dan yang bawah. Habis melontar hari ketiga, suami saya dah bergelar haji. Saya je yang belum lengkap sebab saya belum sai'e.

Tiada ulasan: