28 September 2009

Melontar Hari Kedua

Perjalanan melontar hari kedua tidaklah menarik sangat. Kami mengikuti petugas yang disediakan oleh pihak Tabung Haji Travel yang memegang nombor macam perarakan sukan tu. Katakan acara Sukan SUKMA, ada seorang yang akan memegang kayu pacak tertulis, PAHANG, KELANTAN, SELANGOR. Yang ni budak tu pegang nombor 84, 85, 86...... Maka kita ikutlah nombor mana yang kita nak ikut. Bila dah ada nombor tetap macam tu, tak de lah kita terlepas dari ahli rombongan.

Kali ni bila balik dari melontar saya terpisah dengan suami pula sebab suami menolak kerusi roda seorang pakcik dan saya pula menolak kerusi roda seorang makcik.

Alkisah bila saya dah tak nampak suami, memandangkan kami masing-masing ikut rombongan THTS, jadi saya teruskan perjalanan, tanpa risau sangat pasal suami tu. Mak saya pun entah ke mana. Tapi dah tak kisah sangat sebab rombongan malam tu ramai.

Saya ternampak sepasang suami isteri yang agak tua dalam 60-an kot. Sang suami menolak kerusi roda isterinya yang berbadan agak besar. Jadi saya minta izin untuk tolak kerusi roda isterinya. Seronok juga buat kerja amal begini. Hari ni kita tolong orang, mana tau kot2 20 tahun lagi kita nak datang mengerjakan haji sekali lagi dan Allah uji dengan kesihatan yang tak elok, sekali-sekala entah2 merasa gak orang tolak kita.

Sebenarnya dalam hidup ni terlalu banyak bantuan yang kita dapat dari orang, kan? Pernah saya tertinggal laptop kat rumah. Seorang kawan India sanggup drive ke Bangi bagi membolehkan saya mengambil laptop dari suami di UNITEN. It was a free of charge service! Bila suami saya accident, kawan saya Rozita tunggu motosikal suami saya selama 2 jam bersama kawan2 yang lain sementara menanti lori mengangkat motosikal berkenaan. Terlalu banyak bantuan yang kita terima. Itu semua menjadikan kita tak berkisah sangat untuk membantu orang lain. Di pejabatpun banyak bantuan yang kita terima dari rakan-rakan. Kalau rakan2 tak tolong, susah juga hidup kita. Macam saya ni ha, seorang programmer, kalau rakan yang jaga server tak tolong upload sistem saya ke server, macamanalah sistem tu nak di-launch? Kalaulah kawan2 kami tak jaga server betul2, sistem kita akan selalu down, habislah kita kena marah dengan user. Bantuan kawan2 tu memang menyenangkan kerja kita.

Bila dah sampai Maktab 86, saya tunggu di pintu masuk ke maktab. Lebih kurang 20 minit baru saya ternampak suami. Rupa-rupanya dia tengah pimpin orang lain pulak. Dia hantar pakcik tu ke muasasah. Jadi tanpa perlu tunggu dia, saya balik ke khemah.

On the way, banyak pula Indomie diletakkan di meja makan. Apa lagi pekena maggi la. Lapar juga rasanya. Ambil sebungkus lagi untuk mak kalau dia nak bila dia dah balik nanti.

Rupa-rupanya mak saya terjumpa sepupu saya. Sepupu saya tu (Kak Ramlah) anaknya (Ramizan) yang sebaya dengan abang saya (Samura) dah tinggalkan dia. Alhamdulillah kali ni mak saya tanya nama hotel sepupu saya tu. Tapi rupa-rupanya tersilap juga. Ek eleeee........

Tiada ulasan: