22 Februari 2010

Bertolak ke Jeddah

Selepas selesai makan pagi, jam 8:30 pagi rombongan kami mula menaiki bas untuk menuju ke Jeddah. Bersama saya ada 3 lagi beg kecil. Nak wat guano, nama lagi pompuan, dalam tak nak shopping, banyak jugak begnya ya?

Bila lalu depan Kaabah, sayu juga rasa hati. Selamat tinggal Mekah, aku akan datang lagi. Mak pun kata nak datang lagi. Maklumlah tak puas rasanya datang dalam keadaan daimul hadas (sentiasa berhadas). Saya dan mak sama-sama bermasalah. Itulah sebabnya orang kata kalau nak mengerjakan haji, datanglah semasa usia masih muda. Badan cergas, masalah kesihatanpun masih kurang.

Untuk keluar dari bandar Mekah mengambil masa 20 minit, untuk sampai ke Jeddah pula memakan masa 2 jam. Tiba dis atu checkpoint, kami semua dibekalkan dengan Air zam-zam 1.5 liter.

Air zam-zam ni of course untuk diminum. Ada yang minum di hotel dan ada yang seludup bawa balik ke Malaysia! Itulah kelebihannya kalau kita menaiki Saudi Air. Dia tak heranpun kita bawa air zam-zam sebagai hand luggage. Ada seorang kawan bawa 2 botol air zamzam sebagai hand luggage.




.

2 ulasan:

aku gaban berkata...

Salam.daimul hadas mksd akak kncg xlws ke,?mcm ne klu terbtl wuduk dan nk solat jamak klu ada pnykt cmtu,tandas di sana mcm kt msia?hrp sudi share.

aku gaban berkata...

Salam.daimul hadas mksd akak kncg xlws ke,?mcm ne klu terbtl wuduk dan nk solat jamak klu ada pnykt cmtu,tandas di sana mcm kt msia?hrp sudi share.