06 Ogos 2009

Berjamu mata dengan kawan2

Maktab kami terletak di hujung terowong Muaissim. Kalau dari arah Jamrah, keluar je terowong, belok kiri terus Maktab 86 diikuti maktab 85, 84, 83 dan 82. Khemah saya Khemah Q, agak terkebelakang dan disebelah kanan lorong dalam maktab 86 tu. Khemah A didepan sekali sebelah kiri. Saya rasa semua jemaah dari Hotel Dallah Barakah tinggal di Khemah Q kot.

Bila dah jumpa Kay dan Kak Hasnah, apa lagi, riuh rendahlah. Mereka ni memang jenis periang. Kami sepakat nak jalan2 di Mina tengok keadaan di luar. Apa lagi... jamu mata shopping.

Banyak barangan yang dijual di sini. Makanan, pakaian, perhiasan, tasbih... semua ada.

Ada jubah sempoi harganya 15 riyal, di Mekah dijual dengan harga 20 riyal. Ada serban cantik harga 10 riyal di Mekah harga 20 riyal, di Jln Masjid India RM15.00. Saya juga beli kalung mutiara untuk kawan2 20 riyal sedozen, kat Mekah 30 riyal sedozen. Kalau kat kedai aksesori kat KL RM5 satu.

Petang tu saya ternampak seorang jemaah lelaki bawa nasi nampak macam sedap je, siap ada tulang besar2. Saya tanya dia beli kat mana. Rupa2nya jemaah dari Thailand. Dia kata dia dapat percuma dari maktab seberang jalan. Rupa2nya ada macam satu badan kebajikan yang akan masak nasi mandy dan diagih percuma setiap hari selepas zohor untuk jemaah dari Asia Tenggara. Bila saya sampai, lauknya dah tak ada, tinggal nasi aje dengan acar. ambik ajelah.

Orang kata tak sah datang Mekah tak makan ais krim. Jadi saya merasalah kat Mina makan ais krim Mekah yag harga 1 riyal tu. Itupun tak habis, saya share dengan Batrisha.

Pelbagai barangan stitch dari Rusia


Yang bawah ni booties untuk budak2 dan cincin

Tiada ulasan: