04 Mac 2009

Tiba di Arafah

Perjalanan ke Arafah tidaklah lama sangat, sekitar tak sampai 2 jam kami dah tiba di Arafah. Alhamdulillah perjalanan kami hanya sedikit tersangkut bila driver tak pasti lorong mana yang harus diikuti. Adalah dalam 20 minit kami tersangkut kot.

Ini keadaan dalam bas kami ke Arafah. Kat tengah-tengah tu, ruang berjalan tu penuh dengan beg. Kebetulan saya dan mak duduk di barisan kedua akhir. Suami dapat tempat duduk first class, barisan paling belakang.



Ini bukanlah kali pertama kami tiba di Arafah. Semasa program ziarah yang dianjurkan oleh THTS selepas beberapa hari tiba di Mekah, kami dah datang ke Arafah. Kami dah ditunjukkan tempat2 sekitar Arafah dan dibawa ke Mina dan Muzdalifah. Masa lawatan tu kami dibawa ke Jabal Rahmah, tempat pertemuan Hawa dan Adam. Pada musim haji ni, jangan harap dapat ke sana. Dahlah orang ramai, bukan tempat kita pulak tu. Janganlah cari pasal 9 Zulhijjah nak cari Jabal Rahmah. Jabal Rahmah tu kecik je. Tak dapat nak menampung 3 juta ummat Islam yang datang menunaikan haji.

Inilah pemandangan dari luar khemah maktab 86.



Ini pula adalah 'kandang' untuk kami menunggu bas untuk ke Muzdalifah esok



Cewah! Bukan main cantik lagi kerusi untuk jemaah pakej. Untuk jemaah muasasah kerusi biasa je. Alhamdulillah ada gak kerusi.



cantik susunan kerusi tu sekejap je. Bila waktu makan, penuhlah jemaah haji lepak di situ.

1 ulasan:

aifa99 berkata...

..aslm Wani...first time msuk blog ni..wah.!!..kagum2...I'm impressed..!

cik-rambo