18 Jun 2008

Table of Contents

Bila buat kertas kerja, didapati ramai yang membuat Table of Contents(TOC) secara manual. Dia tulis tajuk, dia belek cari mukasurat, pas tu tulis dalam TOC, no mukasurat untuk tajuk berkenaan. Pas tu tulis tajuk, belek lagi cari mukasurat, pas tu tulis dalam TOC. Kalau nak buat satu dokumen 50 mukasurat, tak tahulah berapa kali belek. Bila buat perubahan, nak kena tukar balik TOC tu.


Sebenarnya Microsoft Word menyediakan kemudahan membuat TOC.

  1. Taip dokumen anda, kosongkan mukasurat yang ke-2 untuk TOC.
  2. Ada ada tajuk untuk setiap topik, kan? Untuk setiap tajuk, select tajuk berkenaan, kemudian apply style Heading 1. Style terletak bersebelahan dengan font type pada formatting toolbar.
  3. Jika anda ada subtopik, gunakan Heading 2 atau Heading 3. Apply style untuk keseluruhan dokumen.
  4. Pergi ke mukasurat yang anda dah sediakan untuk TOC tadi. Taipkan perkataan "Isi Kandungan" dan sediakan satu baris untuk kita taipkan TOC.
  5. Kalau guna Word lama, pada tab Insert, klik pada Index and Tables. Kalau Word 2007, pada References, klik pada Index and Tables.
  6. Dekat General, pilih format yang anda suka.
  7. Cubalah buat perubahan
  8. Klik OK

Ta daaaaa.... dah siap!

Bila kita buat perubahan pada dokumen, katakan kita tambah topik atau tambah isi dalam topik, kita perlu update TOC. Caranya ialah dengan right click pada TOC kemudian pilih update page atau update entire document. Klik OK.

1 ulasan:

LaN KidA berkata...

Salam Wani,
Saja singgah...panduan yang berguna ttg TOC.